Sazby hypoték v roce 2019. Růst, stagnace nebo pokles?
Zatímco ještě nedávno většina analytiků předpovídala pomalý růst úrokových sazeb a jedno až dvě zvyšování sazeb v roce 2019 ze strany České národní banky, po prvním čtvrtletí jsou odhady zdrženlivější. Místo růstu úrokových sazeb směrem k 3,5% na konci roku se nově většina zástupců bank shodne na tom, že trh bude letos spíše stagnovat a v tradičně silných měsících díky konkurenčnímu boji dočasně klesat.
Co si z toho vzít?
Máme větší klid ohledně výběru nemovitosti, podkladů pro výstavbu nebo třeba na refinancování. Nebudeme neustále tlačení dokončit úvěr co nejrychleji, aby nám nezvedli sazby. Na což jsme museli v uplynulých zhruba 24 měsících neustále myslet.
Je ale třeba více hlídat a využívat akce jednotlivých bank, máme na to více prostoru. Stejně tak můžeme využívat kokurenční boj v silých měsících.
A jak jsou na tom vlastně aktuální sazby?
Aktuálně průměrná úroková sazba u sjednaných hypoték na trhu je kolem 3,00%. U mých klientů je to teď následovně. Nejlepší podmínky u standardních případů začínají kolem 2,59%-2,69% bez pojištění schopnosti splácet. S tímto pojištěním se lze dostat i na sazby o trochu nižší, jeho cena však bývá nejčastěji 6-8% z výše splátky. Takto nízké úrokové sazby jsou často podmíněny i řadou slev, větším podílem vlastních zdrojů nebo vyšším příjmem. Většina klientů tak dnes odchází se sazbami kolem 2,79%-2,89% bez pojištění schopnosti splácet a s minimem poplatků. Většina nákladů spojená s vyřízením hypotéky bývá hrazena bankou.
A jak to vidí banky?
Na naší poslední hypoteční konferenci jsem se snažil hodně vnímat takové ty informace mezi řádky. Zaujal mě třeba fakt, že se bance při současných podmínkách na trhu (a zákonech) hypotéka vyplatí až po 5-8 letech (banka od banky). To povede třeba k tomu, že bude větší tlak na to vydělat na klientovi jako celku (maximum doplňkových produktů jako třeba účet, kontokorent, kreditka a různá pojištění). Připravte se tedy na častější pozvánky k nim na pobočku. Dále budou posilovat tzv. retenční oddělení. Výrazně více si začnou hlídat stávající klientelu a dělat vše proto, aby lidé ve výročí fixace nepřecházeli jinam. Čím dál méně to bude pouze o odeslání dopisu pár měsíců před výročím fixace. Budou nám volat, zvát si nás na schůzky a snažit se podepsat další období dříve, než to někdo jiný udělá za ně. Na druhou stranu bude mít stávající klient lepší vyjednávací pozici a mohl by se dostat na podmínky, které mu nikde jinde vzhledem k počátečním nákladům nebudou chtít dát.