Volatilita - už jsme na ní chudáka zapomněli

14.11.2018

Volatilita znamená míru kolísání něčeho. Nejčastěji hodnoty akcie, indexu, úroku nebo třeba ceny nějaké komodity. Nízká volatilita znamená, že cena/hodnota něčeho je stálá, stabilní. Vysoká volatilita znamená, že cena/hodnota lítá nahoru, dolu.

Pokud řeknu, že cena másla má nízkou volatilitu, znamená to, že se cena drží celkem stabilně kolem 50,- Kč za kostku plus mínu pár korun ať se děje, co se děje. Např. 47,- až 53,- Kč.

Naopak, pokud prohlásím, že cena másla má vysokou volatilitu, znamená to, že byť průměrně stojí stejných 50,- Kč, tak se o něj jeden týden peru s důchodcema v akci za 29,- Kč a další týden objíždím všechny supermarkety ve městě a stejně ho neseženu levněji než za 69,- Kč.

Volatilita na trzích je normální jev, jen jsme si v posledních letech zvykli na minimální volatilitu a tak nás děsí každý pokles trhů o jedno, dvě procenta. Pokud pak někde vidíme -5%, zatloukáme dveře, okna, nakupujeme konzervy a očekáváme zombie apokalypsu.

Pozn. autora: Zvláštní, že u ceny másla nebo kila klobás nás obdobné cenové výkyvy zas tak nedráždí :)

Volatilita se dá přemoci velice jednoduše. Dostatečně dlouhým investičním horizontem. Pokud mi nevěříte, zkuste si házet mincí a zapisovat si po každém hodu v kolika procentech případů padla panna a v kolika orel. Na začátku bude každý hod měnit statitiku o desítky, později o jednotky procent. Při pokusu číslo 1000 to už ale bude jen zanedbatelná odchylka počítaná v promilích.

Volatilitu řeší a zároveň i milují intradenní obchodníci. Obdobně jako kapitáni plachetnice milují vítr, vlny a nesnáší bezvětří a olej. To se ale většiny z nás netýká. Málokdo z nás sedí xy hodin denně, sleduje trhy a investuje. Většina z nás spoří a investuje na horizontech v jednotkách až desítkách let, takže podobné zprávy je správné vnímat, ale rozhodně si z nich nedělejte hlavu.

Poznámka na závěr: Všimli jste si, že pokles akcií o 2-3% se snadno dostane na titulní strany novin, zatímco růst o stejnou hodnotu má mnohem méně prostoru? Negace zkrátka lépe prodává :)